tirsdag 27. november 2012

Ambisiøs matlaging

I dag bestemte jeg meg for å være ambisiøs på kjøkkenet (sånn i forhold til min standard,
gjerne ikke i forhold til andres...) Dermed ble det vårruller til middag!


Konklusjon før oppskrift: Ikke bruk rispannekaker, selv om det er meningen at de skal brukes til
vårruller. Det gjorde nemlig jeg, og det smakte i grunnen plast. Men innholdet var veldig
godt, så i dag åpnet jeg bare vårrullene og blandet det sammen med risen. Neste
gang kommer jeg til å bruke filodeig. Jeg skriver det i oppskriften også,
 men på mine bilder er det altså rispannekaker. Er det forresten
noen som vet om man kan kjøpe filodeig noen andre
steder enn på innvandrerforretninger? Hadde
vært greit å få tak i på en butikk i
nærheten, men det er gjerne
ikke mulig, det?


Oppskrift på tolv vårruller
200 g finsnittet hodekål
2 raspede gulrøtter
3 ss søt chilisaus
1/2 spisspaprika
12 blad filodeig
400 g kjøttdeig
1 ss soyasaus
Rapsolje
1 ss vann


Ha rapsolje i en stekepanne og fres hodekålen til den er myk. Det tar et par minutter.

Bland i raspede gulrøtter, spisspaprika kuttet i små biter, søt chilisaus, soyasaus og vann.

Stek kjøttdeigen og bland sammen med grønnsakene.

Legg et blad filodeig på arbeidsbenken med en av spissene vendt mot deg.
Kutt selv til kvadrater på 25 x 25 cm om deigen ikke er ferdig kuttet.

Fordel 1-2 ss av fyllet litt inn på bladet. Rull sammen til ca. halvveis på bladet. Brett de to hjørnene
inn mot midten og rull vårrullen sammen. Lim den siste spissen med vann.
Gjenta med resten av bladene og fyllet.

Legg vårrullene med skjøten ned på en stekeplate med bakepapir, og pensle med olje.
Stek dem på 225 grader i ca. 10 minutter.


Server med ris og salat, eller det du måtte ønske:-)
Oppskriften er delvis hentet fra Matprat, og delvis komponert på egenhånd.

7 kommentarer:

  1. Eg har jo filodeig i frysaren:-)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jaja, men eg trodde jo at når det stod "spring roll wrappers" så skulle det funke:-O
      Kommer og henter din deig neste gang;-)

      Slett
  2. Haha! Plast.. Jeg synes du er tøff som prøver noe nytt:) Neste gang blir de sikkert helt perfekt når filodeigen er på plass. Men går det ikke an å lage den også selv? Eller må den kjøpes ferdig? Viss den ikke er så lett å få tak i loksom..
    Klem og takk for fin oppskrift! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg faktisk ikke tenkt på, kanskje det går an! Takk for tips:-)
      Klem

      Slett
  3. Kommenterer litt sent (du har kanskje allerede funnet svaret), men de selger som regel filodeig i frysedisken på Meny. I hvert fall i Oslo. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for svar, selv om det var sent:-) Det er veldig greit å vite, Meny har jeg rett i nærheten her:-)

      Slett