søndag 9. desember 2012

Gulrotmuffins med ostekrem

Gulrotmuffins
4 egg
2 ts kanel
1,5 dl olje
2 ts natron
3 dl sukker
3 dl hvetemel
5 dl revet gulrot
1 ts vaniljesukker

Pisk egg og sukker til eggedosis. Rør inn olje.
Bland sammen de tørre ingrediensene og vend i. Rør
forsiktig til deigen er jevn. Til slutt tilsettes revne gulrøtter.

Hell deigen i papirformer. Jeg brukte store, litt kraftige, og da ble det nok til 12 muffins.
Jeg fylte formene ca. halvfulle slik at de ikke skulle flyte utover. Det ville jeg
gjort om jeg hadde brukt former i vanlig størrelse også.

Stek muffinsene på rist midt i ovnen ved 200 grader i 15 - 20
minutter. Avkjøl dem litt før du har krem på toppen slik at den ikke "smelter".

Disse smaker fantastisk godt. Neste gang jeg baker dem, kommer jeg til å bytte ut halvparten
av gulrøttene med eple, altså 2,5 dl revet gulrot og 2,5 dl revet eple. Det er nesten
enda bedre, men vi var dessverre tom for epler da jeg bakte.


Ostekrem med hvit sjokolade
1/4 ts salt
200 g melis
2 ts vaniljesukker
1 plate hvit sjokolade
200 g romtemperert philadelphia

Rør sammen philadelphiaost, melis og vaniljesukker til du får en smidig krem.
Jeg brukte vanlig miksmaster. Smelt sjokoladen og rør den inn i kremen. Tilsett saltet
til slutt. La den hvile litt, helst i kjøleskap, før du har den på muffinsene. Ifølge
den originale oppskriften, smaker den bedre jo lengre den står. Den
kan derfor gjerne lages noen dager før du skal bruke den.

Denne oppskriften er nok til 12 store muffins med såpass mye
topping som på bildet over, i tillegg til en del meget gode munnfuller;-)

6 kommentarer:

  1. Nam, så deilig det så ut:-)
    Det fikk jeg lyst til å lage i uken!

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det anbefaler jeg:-) Den kremen er bare himmelsk.

      Klem

      Slett
  2. Å herregud, SLURP! Den oppskriften må jeg prøve:)
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer du ikke til å angre på;-)
      klem

      Slett